De week voor de tropische kerst - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu De week voor de tropische kerst - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu

De week voor de tropische kerst

Door: Roanne Bruin

Blijf op de hoogte en volg Roanne

26 December 2012 | Ghana, Sunyani

Maandag 17-12-12: Een beetje gebroken start ik met een nieuwe week. Ik loop naar stage en wil daar een egg-sandwich halen helaas geen eieren, dus een snelle jelle met ananas is ook een goede bodem. Ik ontbijt gezellig met Shariphine & Clements, in de rest room. Het is al druk met patienten, dus we kunnen meteen aan de slag. Ook Shariphine is in de oefenzaal, dat maakt mijn dag goed. Tot 12 uur is het een komen en gaan van patienten. Als het rustig is, ga ik naar Samuel voor een patientenoverleg (disciplinair overleg). Ook laat ik wat opdrachten aftekenen en hij belooft mij woensdag samen de besproken patienten te behandelen.
Ik lunch een appel & neem dan met Shariphine een taxi naar town. Ik moet alleen even naar de bank maar Shariphine heeft hulp nodig voor haar kerstpresent voor haar vriend. Zo gaan we naar de Melcom. Een en al kerstsfeer, schappen vol en wat een mensen. Ze slaan kerstversiering in. Zelfs de kerstman staat buiten.
De kerstliedjes geven mij een beetje het kerstgevoel. Het cadeau wordt een leuke fotolijst & een chocoladecake.
Dan ga ik op naar huis. Nog even een broodje eten, voordat Eileen komt en we samen aerobicsen. We douchen & nemen een taxi naar het Eusbett waar we een super top avond hebben. De laatste x dat we samen in Ghana eten, want woensdag gaat Eileen reizen. Om de avond goed te eindigen nemen we een cornetto toe.
Ik geef Eileen een overlevingspakket met Ghanese koekjes en dan gaan we op zoek naar een taxi to Hannukah.

Dinsdag: Vandaag ga ik naar de fysiotherapie praktijk Yoe&Carla. Dit is maar 20 min. lopen, dus ik kan rustig aandoen en met een broodje in de hand wandel ik naar stage. Ik wordt hartelijk ontvangen door de bewegingswetenschapper Cornelis.
Mijn supervisor is Francis, een ex-intern van Korlebu die nu ongeveer hoofdfysio is bij Yoe&Carla. Ook Louisa is deze week bij Yoe&Carla en samen behandelen we de patienten. Helaas is het hier ook erg rustig op dinsdag, maar dat geeft ons de tijd per patient. Zo zijn we uitgebreid bezig met een vrouw die twee disectomies heeft gehad.
Kwart voor twee ga ik op naar het Eusbett om te internetten. En mijn eindbeoordelingsformulier te kopieren.
Dan thuis omkleden en naar de aerobics. Ik ben al gebroken als ik aankom, dus mijn inzet is een beetje laag. Erna douche ik en loop ik naar Shariphine. Francis hangt ook rond en samen eten we de door Shariphine gemaakte fried yam met een salade en ei. Super nice! Ze vinden het gezellig dat ik blijf doorkletsen. Dat is niet ghanees. De man&vrouw zeggen gewoonlijk weinig. Het is meer samen tv-kijken, vertelt Shariphine. Half 9 ga ik naar huis, want morgen vroeg op.

Woensdag: Normaal een drukke dag, maar i.v.m. de feestdagen zal het de komende periode nog rustiger zijn. Felix de CVA patient is er gelukkig wel. Ook Georgina met haar nieuwe heup, dus ik kan genoeg fysio toepassen.
Ik wil net ananas gaan eten met Shariphine als Samuel belt. Hij is finished met zijn klus in town. Snel neem ik een taxi naar town en dan gaan we met de taxi op naar Duwakanta. Hier geeft samuel les aan fysio-assistentes en vandaag een tentamen. Echt grappig bij het lokaal aangekomen is het een kippenhok. De toekomstige fysio-assistentes zijn allemaal in uniform en ik ben erg interessant (obruni, obruni).
De tentamens deel ik samen met Samuel uit en dan mag ik voor surveillant spelen. Samuel loopt weg en ze spieken tot het moment dat ze hem weer horen binnenkomen. de andere surveillant zegt niks:P.
Achteraf praat ik met de fysio-assistentes, ze zijn van mijn age.
Daarna nemen we een taxi en maak ik thuis een pasta met groentensaus & kaas. Weltrusten!

Donderdag: Half 7 wakker worden is toch een beter tijd, maar voor Eileen sta ik graag vroeg op :D. Na de was ga ik met mijn ontbijtje op naar stage. De laatste dag met Shariphine, want morgen heeft ze een bruiloft en met kerst gaat ze reizen.
Het is echt saai rustig, maar dat geeft mij de tijd om aan mijn stage-opdrachten te werken. Nadat de patienten al om 12 uur weg zijn.
Op de heenweg heb ik mijn stage-kleding en kleding van Eileen aan mijn favourite shopmadam gegeven. En koekjes voor Shariphine gekocht. De shopmadam gaf me een warme knuffel.
Op de terugweg van stage zwaai ik enthoussiast naar haar, als de kapper haar haar doet.
Ik haal ananas, vouw mijn was op en ga dit x fitnessen (krachttraining doen) i.p.v. aerobics.
Ik wens Shariphine nog een goede reis en wordt verwend met een kerstkaart, armband, chocola en een sleutelhanger. Ook Francis gaat reizen en moet ik alvast gedag zeggen. Gelukkig is shariphine zondag wel even in Sunyani.
Bah...afscheid nemen ik wou dat het niet bestond!
Thuis is het light-off en maak ik in het donker een Ghanese pilav en na het douchen kijk ik samen met Kingsley naar de uitreiking van de Afrikaanse sportawards.
Kopske thee met chocolade....ZZzzzz

Vrijdag de laatste dag van de volle stage week. In alle rust wandel ik naar stage. De shopmadam bedankt mij nogmaals voor de kleren en ik koop nog wat koekjes bij haar, dit x voor mijzelf.
Op stage is het lekker druk en dat bevalt mij wel. Rond half 12 is het rustig en dan ik naar Samuel om mijn laatste stage-opdracht af te laten tekenen. Zo dan valt een last van mijn schouders. Omdat ik weinig evaluatiemomenten heb, was ik bang dat alles op het laatste moment moest.
Oh....van Georgina, de patient met de nieuwe heup heb ik een lap stof gehad (tigh and digh). ᷰs Middags uit stage ga ik dan ook meteen naar de taylor. Op advies van mijn collegas wil ik een t-shirt maken.
De taylor hoopt het donderdag af te kunnen hebben, I hope it also!
Dan op naar het Eusbett met het 2 uur internetkaartje van de verloskundige stagiaires. Heerlijk, 2 uur, even rustig internetten en een ijsje halen. Ik betaal in het guesthouse de rest van de huur. En kleed mij dan, na gedoucht te hebben, in mijn nieuwe petticoat.
Half 7 meet ik Campbell bij de rotonde en gaan we samen bij Mandela eten. Super gezellig! Ik twijfelde na de date van vorige week, maar heb totaal geen spijt.
Bij het taxistation gaan we samen Louisa uitzwaaien. Echter krijg ik een sms van Louisa dat haar plannen zijn veranderd. Ze gaat morgen pas. Dat is echt baleh dan kan ik geen afscheid meer van haar nemen:S.
Campbell & me nemen de taxi naar de Fiapri roundabout. Ik bedank hem voor de gezellige avond en dan gaan we ieder onze eigen weg.

Zaterdag: Sporten om 6 uur s ochtends, niet mijn idee:p. Toch ga ik er om 5 uur uit, zodat ik 6 uur bij Yoe&Carla ben. Ik begin alvast met de krachtoefeningen, want de instructeur voor de aerobics begint pas om half 7. Tot 8 uur zijn we actief bezig en dan geef ik Mercy een cursus Hoela-Hoep.
Ik heb vandaag niet veel plannen. In de ochtend schoonmaken en dan naar town voro een cadeau voor Shariphine & Asis, die morgen 21 wordt (werknemer van het guesthouse). Terug warm ik wat pasta op en ga ik nog even aan mijn versalg. Tegen half zes breng ik de oorbellen naar Shariphine. Dominique haar vriend is er ook en we kijken gezellig wat fotos.
Het is al donker als ik met rijst van het Gold House mijn weg naar huis vervolg.
Na het avondeten doe ik nog een kopske thee met een stukje chocola, maar 5 uur vanochtend blijkt toch wel vermoeiend te zijn.

Zondag mag ik uitslapen tot 5.30 uur. 10 voor half zeven loop ik in mijn Ghanese jurk naar Shariphine & Dominique. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ghanese houden van getailleerd & strak. Grote passen kan ik nauwelijks maken, dus de jurk wat hoger optrekken en dan doorlopen. Naar de kerk nemen we een taxi, want Shariphine was een beetje laat. Ze zien er wel super leuk uit, de fotos zal ik op facebook zetten.
Het is een leuke mis, met een mooi koor en we krijgen een hosti met wijn.
Na de kerk ontbijt ik spaghetti met groenten bij Shariphine. Dan is het tijd om naar huis te gaan.
Mijn Ghanese jurk hang ik buiten en dan ga ik toch nog even internetten in het Eusbett. Als late lunch neem ik ananas, sinaasappel en een rockie. Maar als er wormpjes uit de sinaasappel kruipen heb ik niet zoveel trek meer.
Even mijn dagboek bijschrijven en dan op naar Hannukah. Het is een super gezellige kerstsfeer en we eten samen met de kinderen nasi & spaghetti.
ᷰs Avonds is het afscheid van Fred & Shantie. Van Shantie krijgen de kinderen allemaal een teddybeer en ook nog wat lekkers. Iedereen zit lekker te smullen. Dan kan ik met Moses & Marriet meerijden.
Thuis heb ik sms van Shariphine....:S. Ze gaat om 5.30 AM al met de bus. Dus ook dit x geen afscheid van mijn Ghanese vriendin. Voelt hard, het is zo fijn en vertrouwd om te weten dat je vrienden in de buurt zijn.

  • 26 December 2012 - 19:23

    Oma En Opa Uit Heemskerk:

    Heemskerk 26 december 2012

    Hallo hier is het nu avond van de tweede Kerstdag

    In een regenachtig Nederland.

    De familie Bruin heeft maandagvaond een broodtafel bij ons genuttigd en de familie Fatels
    is een weekje naar Zeeland/Belgie.

    Dus het is bij ons erg stil.

    Geniet jij nog een paar dagen van het warme Afrikaanse weer.
    Oma die nogal erg neusverkouden was, hoor ik niet meer zo hoesten.

    Ik ga nu gauw jou dagboekverhaal naar haar toe berngen, daar verlangt zij altijd naar.

    Nu nog een paar dagen en dan komt Rachelle naar je toe.

    Groetjes hou je taai.

    Opa en Oma Koelman uit Heemskerk

  • 29 December 2012 - 18:59

    Lia Smit:

    Hoi Roanne

    Dit is vast de laatste mail uit Limmen. Ik ben net bij jullie thuis geweest even afscheid genomen van Rachelle en ik hoop natuurlijk dat jullie samen een mooie reis gaan maken en 19 Januari weer gezond en wel in Nederland terug komen.
    Lieve Roanne deze dagen zijn ook weer spannend en duren misschien wel lang maar Rachelle komt er aan.
    Verder gaat alles goed in Limmen ik wens je voor 2013 heel veel gezondheid geluk en natuurlijk je diploma als fysiotheraupte.

    groeten Rob,Lia,Wendy,Bibi


  • 30 December 2012 - 16:13

    Roanne Bruin:

    Hallo,

    Bedankt voor alle reacties. Ik heb net voorlopig mijn laatste blog gepost. Gister ben ik van Sunyani naar Accra gereisd en morgen zal ik mijn zus ophalen van het vliegveld. Dan gaan we samen door Ghana trekkenen over 3 weken zal ik dan mijn laatste blog posten....als het goed is zijn we dan weer in NL.

    Goed begin van het nieuwe jaar, 2013!!!!!!

    Liefs Roanne uit Accra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roanne

Stagelopen in Accra en Sunyani en daarna travelling through Ghana with my sister Rachel

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 17712

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Home of Hope, Sri Lanka

07 September 2012 - 19 Januari 2013

Fysiotherapie in Ghana

Landen bezocht: