Laatste dagen als fysio in Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu Laatste dagen als fysio in Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu

Laatste dagen als fysio in Ghana

Door: Roanne Bruin

Blijf op de hoogte en volg Roanne

30 December 2012 | Ghana, Sunyani

24-12-12: Het is vandaag lastig om de moed bijelkaar te rapen en op te staan. Onderweg naar stage krijg ik een kerstknuffel van de shopmadam en dan kan ik er wel weer even tegenaan. Ik koop een egg-sandwich voor het ziekenhuis en eet deze in de rest-room op.
Gelukkig zijn er veel patienten. Rond 11 uur hebben we een berg eieren, drinkpakjes & koekjes die we onder het personeel verdelen, als kerstcadeau van de patienten. Daarna ga ik met Frempoma & Beatrice naar de kerstceremonie aan de achterkant van het ziekenhuis. Helaas is alles in Twi, maar de kerstwensen in het Engels.
Aan het eind worden de kersthampers uitgedeeld. Het lijkt wel oorlog. Ik sta in de rij en krijg af en toe een vervelende opmerking, wat ik in de rij doe? Of ik het leuk vind om de rijst van het personeel in te pikken?
Fijn! Als je je als zo lekker op je gemak voelt. Achteraf blijken de buitenlandse stagiaires ook geen pakket te krijgen. Mijn collegaᷰs vinden het lullig voor mij maar mij maakt het niet zo uit. het pakket bestaat uit: rijst, corned beef en olie. Aangezien ik ga reizen zou ik het toch uitdelen.
Half 2 loop ik naar het Eusbett om te internetten. Kerst zonder familie is toch wel vreemd. Ik ben dan ook blij als mijn moeder belt. Na wat NL-kerstgroetjes ga ik vol goede moed naar de fitness. Na 1,5 uur houd ik het voor gezien. Ik heb geen zin om te koken en vraag of Kingsley fried rice voor mij kan bestellen bij het South ridge hostel.
Erg luxe, ik heb gedoucht en dan staat mijn eten klaar.
Half 9 neem ik de taxi naar de Catholic Cathedral in town. De christmas carols zijn in twi en best saai. Half 11 ben ik dan ook al weer thuis. In town leefde het wel. Niet de NL kerstsfeer, maar heel veel kraampjes met kerstcadeaus & lekkere dingen.

1e kerstdag: Het is 10 over 6 als ik in mijn sportkleren kruip en een rondje ga rennen door de vroege ochtendmist. Eerst lekker wassen, douchen en een kerstontbijtje (omeletje met brood, sinaasappel, ontbijtkoek & thee.
Na mijn ontbijt ga ik voor Agnes, de collega waar ik morgen ben uitgenodigd een armbandje in de stad kopen.
Als mijn was droog is loop ik met mijn voorraadkast naar Hannukah. Ik heb nog wat kruiden, koek en beleg over. Ik val met mijn neus in de cake & thee. Half zes wandelen we richting Moses & Marriet. Al snel hebben we een taxi. Dat is maar goed ook, want mijn slipper is gebroken en dat maakt lopen lastig.
Het huis van Moses & Marriet is super gezellig. Ghanees met de NL touch. Een lange gedekte kersttafel. Onder de kerstboom liggen cadeaus. De fam. van Anne, de vrijwilligers en me krijgen allemaal een Ghanees kookboek, een leuke sleutelhanger en lekkere koekjes. Wij hebben een kerstpakketje voor Marriet & Moses.
Na de borrel gaan we aan de gezellig gedekte tafel, met voor ieder een kerstmenu.
Marriet & Eliza (een vrijwilligster) hebben echt hun best gedaan. We starten met een mosterdsoep, dan een pasteitje van wildragout als hoofd...pasta pesto met salade, olijven, pijnboompitten en gevulde eieren. En als toetje op de avond zelfgemaakte appeltaart. Echt genieten!
Het feest is nog niet over. We kijken de All you need is love kerstspecial van de hereniging van Moses en Marriet. Echt leuk om te zien en dan sluiten we de avond af met een film over Hannukah.
23.00 gaan we richting huis. Nooit geweten dat mijn 1e kerstdag in Ghana zo leuk zou worden.

2e kerstdag...uitslapen tot 8 uur. Mijn kerstgevoel is helaas een beetje weg. Na mijn ontbijtje ga ik naar town op de badslippers van het guesthouse om nieuwe slippers te kopen.
Vandaag zijn er minder winkels open, maar gelukkig vind ik bij Gladice een paar die goed lopen. Dat is het belangrijkste(A).
Snel verwissel ik de badslippers, voor mijn nieuwe paar. Dat toont beter onder mijn Ghanese rok.
Thuis pak ik meteen mijn laptop om naar het internetcafe te gaan. Bij het Eusbett is ook een kinderparty speciaal voor kerst. Je ziet duidelijk dat de kinderen uit rijke families komen. Het Eusbett is ook enkel betaalbaar voor de bovenlaag van de bevolking. Best raar dat ik er ook gewoon kan eten als student. Maar toch verkies ik een minder sjieke Ghanees restaurant met lokale gerechten boven het Eusbett.
Ik ben net klaar met internetten als Cornelius mij belt. We meeten bij het postkantoor en dan gaan we samen naar Agnes. Fred is er ook met zijn zus. Ik geef Agnes de armband en dat waardeert ze heel erg. Ze is druk in de weer....
Ze woont in een soort rijtjeshuis (niet te vergelijken met een NL rijtjeshuis) en we zitten in een kleine woonkamer met 3 banken. Daarachter een gordijn waar 2 bedden staan.
De 5 andere visites praten druk met elkaar in Twi. Dan komt Agnes met voor ieder een bord fufu, het kerstmaal. Daarna krijgen we fruitsalade en als iedereen uitgegeten is gaat Agnes pas eten.
Na mijn Ghanese kerstervaring ben ik rond half 6 thuis. Ik vond het gezellig, maar miste wat sfeer. Het voelde wat afstandelijker, misschien ook doordat er nauwelijks Engels werd gesproken.
Eindelijk begin ik met inpakken en daarna maak ik een rijstomelet.
Ik sluit de kerst af met een hoofdstuk uit mijn leesboek en een warme chocolademelk.

Donderdagochtend, nu moet ik na de 2 vrije dagen toch weer even in het ritme komen. Stage is vandaag meer kletsen. Alleen Humphrey, Clements (2x), Fred, Samuel & ik zijn er. Totaal behandelen we vijf patienten.
Ik heb een goed gesprek met Samuel en hij ziet toekomst in stoelmassages in Ghana. Hij wil meteen de praktijk leren, dus ik doe het voor bij Samuel en dan oefent hij het bij mij. Zijn praktijk gaat Romass heten (Roanneᷰs massage). Ik ben benieuwd, want dat is maar 1 van zijn toekomstdromen.
Half 12 loop ik naar town voor de boodschappen en mijn t-shirt op te halen. Helaas nog niet klaar, dus combineer ik dit als ik morgen de bus ga reserveren.
Onderweg koop ik letterbiskwie en voordat ik thuis ben is de zak al leeg. Ik lunch wat, ga verder met inpakken en snij alvast mijn groenten waarna ik voor de laatste x ga fitnessen.
Na de fitness eet ik noodles en een beetje rijst met zelfgemaakte pindasaus (niet te tippen aan jouwe hoor, Rachel!)

Vrijdag 28-12-12: Mijn laatste stagedag. Ik sta vroeg op om na de was de bus in town te reserveren. Voor de laatste x haal ik een egg-sandwich bij opa, maar dit x neem ik er milo bij en eet ik ook bij opa. Dan op naar de taylor voor mijn shirt en meteen door naar stage.
twee bekende patienten zijn al druk bezig en zo gaat het zijn gangetje. Ik heb NL drop meegenomen en de meeste patienten genieten daar echt van. Tot slot wil Samuel dat ik de stoelmassage toepas op een patient met nek/rugklachten. Kort daarna moet ik echt van iedereen afscheid nemen. Met een goed gevoel verlaat ik het ziekenhuis als Samuel eindigt met de worden: ik zie een echte fysio voor mij(A).
Voor de laatste x loop ik langs mijn ghanese kenissen.
Thuis lunch ik maar dan is het echt time om in te pakken. 17.00 uur ben ik klaar en loop ik naar het Eusbett. Ik ga internetten & eet rijst met groentencurry. Op de terugweg eet ik een ijsje en dan puzzel ik tot tien uur ...maar dan moet ik echt gaan slapen. Morgen weer vroeg op om aan het laatste deel van mijn avontuur te beginnen in Accra!

  • 30 December 2012 - 18:49

    Lia,ellen Wendy Smit:

    Hoi Roanne

    nog 1 nacht slapen en dan samen met rachelle

    groeten van ons rob,lia,ellen,wendy

  • 02 Januari 2013 - 14:05

    Oma En Opa Koelman Uit Heemskerk:

    `Heemskerk 2 januari 2013 ja 2013

    Hallo Rachelle en Roanne,

    Eerst even de allerbeste wensen voor 2013 uit Heemskerk voor jullie twee en gastouders, van Oma en Opa uit Heemskerk. Wat lekker he drie weken vakantie in het vooruitzicht. Jullie zullen vast veel zien en lekker warm en niet zo nat als hier.
    Jullie hebben 31 december 2012 naar je moeder gebeld en ik was natuurlijk ook nieuwsgierig., dua daarna gelijk gebeld.Dat duurde wel lang dat gesprek met Limmen.Rachelle had een goede vlucht gehad en na zoveel maanden zagen jullie elkaar weer, wat een weerzien he. Nou meiden ik hoop dat alles goed gaat met jullie, heel veel plezier de komende weken en tot 19 januari 2013.

    Met groetjes,

    Oma en Opa uit Heemskerk.

  • 07 Januari 2013 - 09:48

    Dorien Van Den Berg:

    Hallo Roanne, Heerlijk! Je vakantie is begonnen :-) Geniet ervan en nu echt tot snel! Dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roanne

Stagelopen in Accra en Sunyani en daarna travelling through Ghana with my sister Rachel

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 17702

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Home of Hope, Sri Lanka

07 September 2012 - 19 Januari 2013

Fysiotherapie in Ghana

Landen bezocht: