Het verlengweekje in Sunyani & de reis naar Nsawam - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu Het verlengweekje in Sunyani & de reis naar Nsawam - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Roanne Bruin - WaarBenJij.nu

Het verlengweekje in Sunyani & de reis naar Nsawam

Door: Roanne Bruin

Blijf op de hoogte en volg Roanne

06 November 2012 | Ghana, Sunyani

Zondag 29-10-12: We zijn vroeg op. Ellis pakt haar laatste spullen in en neemt een taxi naar de bus. Rennend ga ik naar town, waar we een lekkere egg-sandwich halen. Helaas, geen Ghanese opa. Inmiddels is Ellis in de bus gestapt en geniet ik wachtend van mijn egg-sandwich. Dan om even over 8-en zwaai ik de bus uit. Wandelend met een brood onder de arm, loop ik terug naar mijn lege kamer.
Na 2 grote wassen en een uitgebreide douche, dat terwijl de schilder het balkon aan het verven is. (Gaat wel wat minder precies dan in Holland hoor, pap, de klodders zitten overal). Maar als de schilder weg is, besluit ik de koffers van Ellis naar het executive guesthouse te brengen.
Daarna ga ik internetten in het Eusbett-hotel en rond 4-en wandel ik richting het weeshuis Hannukah. De kindjes zien me aan voor een nieuwe vrijwilligster. Eileen wil een kopje thee zetten, helaas is het gas op maar fris os ook dorstlessend. Tegen de avond ga ik met Eileen, Moses en de andere vrijwiligsters naar de boerderij: 14 koeien, 52 schapen & geiten. Het ruikt als een boerderij maar is een schattig hutje met een wild stuk natuur.
Terug bij Hannukah kan ik mijn telefoon nergens vinden. Gelukkig blijkt hij bij Moses in de auto te liggen, die ons naar het Eusbett brengt. Hier eet ik een bord vol noedels & groenten. Als toetje haal ik een lekkere cornetto met Eileen.
Terug neem ik de taxi en val ik al snel in slaap.

Maandag 29 oktober 2012: Van zondag op maandag regent het de hele dag. Ook maandagochtend wanneer ik naar stage loop. Echter is het miezer regen, met een benauwd temperatuurtje. maandag is het een drukke dag in de gym en ik zie veel oude bekende. zodoende is het al snel lunchtijd. Ik eet een broodje en dan ga ik met Shariphine mee op huis bezoek bij een patient. We gaan naar de militaire barakken waar een militair ligt met een tibiafractuur. Het is een strenge beveiliging bij de entreepoort en buitenlanders mogen er officieel niet in. Na lang wachten en bellen met officieren besluiten ze dat er ook voor mij geen uitzondering wordt gemaakt:P. Shariphine voelt zich rot, maar zij kan er ook niks aandoen. Later hoor ik, dat ik er toch in had gemogen, maar dan ben ik al met de taxi naar town om geld te pinnen. Na het internetcafe betaal ik het hostel en dan ga ik naar Joe & Carla om te sporten. Als fysiostudent mag ik gratis gebruik maken van de gym. Er zijn gelukkig een paar jongens die mij uit kunnen leggen hoe de apparaten werken (heel anders dan in NL). Daarna doe ik mee met de aerobics groepsles. Super leuk, woensdag ga ik weer!
Ondertussen zijn Shariphine&Dominque, haar vriend, ook naar de gym gekomen om mij op te halen. We lopen naar het Gold House en nemen daarna de taxi naar mijn hostel. Ik show ze mijn kamer en ofcourse mijn fotoalbum. Shariphine & Dominque gaan in town wat eten. Dus ik eet mijn over heerlijke friedrice en take a shower.

Dinsdag: Met mijn verkeerde been stap ik uit bed. Ik ontbijt & loop naar stage. Het is echter super rustig op stage en ik ben nu al toe aan een break. Komt vast door de super dag van gister. Dan maar een tantje lager. Om 12 uur gaan we lunchen, Maggie heeft Waakye gemaakt, echt super! Vol goede moed ga ik tot 2 uur aan mijn stage-opdrachten. Vervolgens wandel ik naar town om onze kleren op te halen. bij de dressmaker pas ik mijn broek en rokje. Echter is mijn rokje veel korter dan ik wilde en de taille-omtrek is veel te klein. Ze willen het aanpassen, dus donderdagmiddag ga ik terug en neem meteen Ellis haar kleren mee. Zo te zien hebben ze de maten omgedraaid en is Ellis haar rokje te wijd en te lang. Ik heb behoefte aan internetten, maar daarna moet ik echt inpakken. Julia komt even bij beppen. Wanneer ik onder de douche sta valt het licht uit. Daarom haal ik eerst diner.
De NL Toontje belt mij terug, er is plaats voor mijn ouders om de 19e daar te slapen en de 20e zal ze ze netjes op de bus zetten. Fijn, is dat ook geregeld. Een maskertje en dan sleeping time!

Woensdag 31-10-12: Ik heb weer een off-feeling, vast omdat ik morgenavond ga reizen en veel aan mijn hoofd heb. Ik kan ook nooit relaxen :p. Wandeld ga ik richting stage, als Moses mij een korte lift geeft. Na een half uurtje wandelen ben ik dan al bij het ziekenhuis. Elke dag koop ik een klein broodje bij een marktkraampje. Dit keer beloof ik in de middag wat te kopen.
De patienten zijn al druk bezig op stage en zo help ik Georgina met oefeningen na een heupbreuk. Mijn CVA-patient is er vandaag ook weer. Het is zo leuk om hem oefeningen te geven. Je merkt echt verbetering en dat hij er thuis mee aan de slag gaat. Half 2 lunch ik een broodje en onderweg koop ik nog een broodje bij het kraampje.
In het hostel pak ik eerst mijn backpack om deze naar het executive guesthouse te brengen. Dan bereid ik me voor op de aerobics:p.
Het is weer een leuke maar zweetvolle les en na 1,5 uur ben ik op. Ik klop og even aan bij Shariphine & Dominque en wandel dan weer richting het Gold House op naar mijn hostel. Na het eten is het licht alweer uit en ik besluit optijd te gaan slapen.

Zo sta ik donderdagochtend om half zes op om te douchen, mijn spullen bijelkaar te rapen en om 7 uur naar de stad te wandelen. Onderweg kom ik Eileen tegen die aan het hardlopen is, ik gil maar ze is helemaal in trance. In town reserveer ik de bus en haal ik een egg-sandwich die ik al lopend naar het ziekenhuis op eet.
De ochtend begint rustig en dat is maar goed ook, want ik ben al helemaal out of energy. vast de spanning voor vanavond. Rond half 12 krijg ik mijn laatste rabiesvaccin en daarna ga ik met Sammuel naar het postkantoor om de bankkaart van Ellis op te halen. bij terugkomst in het hospital heeft Shariphine net een nieuwe patient met rugklachten, samen doen we de assesment en de behandeling. Om 2 uur ga ik naar de dressmaker, waar ik een tijd wacht voor de kleren af zijn. Ik haal noodles voor het avondeten en speelgoed voor het weeshuis. Daarna ga ik naar het internetcafe, waar ik al snel Eileen meet. Ze trakteert me al weer op een super lekkere cornetto en daarna nemen we nog een kopje thee. Een dure grap, 12 cedies maar wel mijn 1e koppie in 8 weken!
Samen lopen we terug naar de rotonde en dan nemen we echt afscheid, want ik moet mijn tas inpakken. Mijn cookies geef ik aan de buurvrouw, want die passen niet meer in mijn tas. Veel te vroeg kom ik aan op het station in town. De vriend van Shariphine neemt ook de bus, echter niet dezelfde. Dus ze komen mij nog even uitzwaaien voor ik ga. Na een goede rit wordt ik afgezet bij de taxi. Vette blunder ik stap uit de bus en de bril die ik draag beslaat meteen. Voor ik bij de taxi arriveer, val ik in een goot :O oeps. Snel stap ik in de taxi en om 4 uur in de ochtend ben ik bij het Orthopedisch centrum in Nsawam. Ik ruim mijn kamertje in en duik om 5 uur in mijn bed, als ellis net op weg gaat naar Takoradi.
Hopelijk komt mijn kans nog om schilpadden in reeel live te zien.

  • 07 November 2012 - 08:03

    Randy:

    Hoi Roan, haha die blunder, geen pijn ( enigste wat ik onthouden heb-->kiddin). Je weet je wel altijd goed te vermaken en die egg-sandwichman is vast heel blij met jou!

    Die week in Nsawam is wel kort zeg! Misschien dat jij en Rachel samen toch een gaatje vinden om schildpadden te zien in Takoradi.

    Groetjes,
    Randy

  • 07 November 2012 - 13:48

    Thijs, Yvonne En Roos:

    Hoi Roanne,
    Even een bericht hier van ons! De tijd vliegt zowel hier als bij jou in Afrika. Er zijn alweer twee maanden voorbij en inmiddels zitten wij hier volop in de herfst aan de stamppotten en bij de houtkachel. En jij vermaakt je daar op je stageadres in het bloedhete Afrika aan de rijst. (ha ha!)
    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt en er komt natuurlijk nog een leuke tijd aan! Je zal er wel erg naar uitkijken om je ouders te zien en als afsluiting nog met Rachel rond te reizen.
    We blijven je volgen...

    Groet van ons,
    Thijs, Yvonne en Roos



  • 09 November 2012 - 21:13

    Annemieke:

    Hallo Roanne
    wij (in ieder geval ik) begin ondertussen al een beetje zenuwachtig te worden, en vind het nog een beetje onwerkelijk dat we elkaar over 11 dagen in het "echt" kunnen zien. En wat zullen wij allemaal voor spannends gaan meemaken? Ik heb weer genoten van je verslag en kijk uit naar je mails.
    liefs mam

  • 10 November 2012 - 20:33

    Lia Smit:

    Hallo Roanne

    Even een berichtje uit Limmen weer genoten van je verhaal gelukkig viel het geval dat je gevallen was mee. (Kijk maar naar randy had ook zo kunnen af lopen))
    Morgen is het Sint Maarten dan gaan de kinderen weer langs de deur ( kan jij misschien ook gaan doen met de kindertjes daar leuke activiteit haha)
    Ja en natuurlijk komt zaterdag Sinterklaas in Nederland, Zondag komt hij in Limmen thema is dat er twee zwarte pieten gaan trouwen, in de kerk wordt het huwelijk gezegend door pastor ollingh en sinterklaas dus een spannend weekend komt eraan in Limmen.
    En dan maandag 19 November je bezoek van je ouders wat heerlijk lijkt me dat voor je even wat vertrouwds weer om je heen en je kan ze een hoop laten zien geniet hier samen van want voor je het weet is de week zo weer om.
    11 november komt Ellen weer terug van vacantie volgens de berichten hebben ze het erg leuk.

    Heel veel groeten van ons allemaal rob,lia,wendy


  • 15 November 2012 - 16:26

    Roanne Bruin:

    Bedankt voor alle leuke reacties. Af en toe kijk ik ook wel uit naar de winterse dagen voor de kachel met warme chocolademelk en pepernoten. Lekker huiselijk en die stampotten mis ook wel. Oh mams je raad nooit wat ik gister gegeten heb...aardappels met sperziebonen, gewoon maar lekker!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roanne

Stagelopen in Accra en Sunyani en daarna travelling through Ghana with my sister Rachel

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 17699

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Home of Hope, Sri Lanka

07 September 2012 - 19 Januari 2013

Fysiotherapie in Ghana

Landen bezocht: